Oppimistavoitteet:
- Opiskelija ymmärtää erilaisten virtuaalitodellisuusjärjestelmien toimintaperiaatteet ja niiden tuomat mahdollisuudet eri yhteyksissä. Opiskelija tuntee käytettävissä olevat laitteistot ja niitä hyödyntäviä ohjelmistoja, etenkin automaatioalan sovelluksissa.
Sisältö:
- Johdatus VR ja AR -järjestelmiin. Järjestelmien toimintaperiaatteet, laitteistot ja niiden käyttö, sekä sovellukset. VR/AR ympäristöissä tehtävät harjoitukset ja esimerkit.
-
XR-business-mallit, motivointi
-
Pelimoottorin perusteet, Unity, malli, mallin materiaalien määrittäminen, pelihahmo
-
Suunnitteluohjelmien VR/AR-ratkaisut (Mika, Sami)
- ABB RobotStudio, VR Ohjelmoinnin apuna (maalausrobo), VR/AR Layoutsuunnittelu, VR-meeting ym.
- Visual Components 4.0, VR Simulointimallin tarkastelussa ym. -
Suunnittelumallien tuominen pelisovellukseen (rakennus, laite, kone, robotti jne)
-
AR/VR/MR (SteamVR, …)
-
simulaatio, liike
-
tietovarasto-apit tuotantodatan (mittarit, graafit, ...) esittämistä ja ohjausta varten, koneoppimispalvelut VR-sovelluksessa
- Teacher: Jonna Kalermo-Poranen
- Teacher: Kimmo Kemppainen