Oppimistavoitteet:

  • Opiskelija ymmärtää erilaisten virtuaalitodellisuusjärjestelmien toimintaperiaatteet ja niiden tuomat mahdollisuudet eri yhteyksissä. Opiskelija tuntee käytettävissä olevat laitteistot ja niitä hyödyntäviä ohjelmistoja, etenkin automaatioalan sovelluksissa.


Sisältö:

  • Johdatus VR ja AR -järjestelmiin. Järjestelmien toimintaperiaatteet, laitteistot ja niiden käyttö, sekä sovellukset. VR/AR ympäristöissä tehtävät harjoitukset ja esimerkit.
  • XR-business-mallit, motivointi

  • Pelimoottorin perusteet, Unity, malli, mallin materiaalien määrittäminen, pelihahmo

  • Suunnitteluohjelmien VR/AR-ratkaisut (Mika, Sami)
    - ABB RobotStudio, VR Ohjelmoinnin apuna (maalausrobo), VR/AR Layoutsuunnittelu, VR-meeting ym.
    - Visual Components 4.0, VR Simulointimallin tarkastelussa ym.

  • Suunnittelumallien tuominen pelisovellukseen (rakennus, laite, kone, robotti jne)

  • AR/VR/MR (SteamVR, …)

  • simulaatio, liike

  • tietovarasto-apit tuotantodatan (mittarit, graafit, ...) esittämistä ja ohjausta varten, koneoppimispalvelut VR-sovelluksessa